Strona startowa Blog Wywiad z Alexandrem Günsche z Tixys

Wywiad z Alexandrem Günsche z Tixys

Interview mit Alexander Günsche von Tixys über den Onlineverkauf von Bustickets.

Od kilku lat firma Alexandra Günsche zapewnia kompleksowy system rezerwowania biletów online przeznaczony dla małych i średnich przewoźników autokarowych. Przykładowo klienci jak Onebus.de czy Allgäu-Express korzystają z systemu na ich stronie internetowej.

W Niemczech i we Francji około 80% biletów autobusowych sprzedawanych jest przez Internet. Na innych rynkach jak Włochy, Chorwacja, Serbia czy Polska ten odsetek jest stosunkowo niewielki, ale stale wzrastający. Został przeprowadzony wywiad z Alexandrem Günsche o jego produkcie i ogólnie o systemie rezerwowania biletów online dla przewoźników autokarowych.

 

Jak ważne w dzisiejszych czasach są bilety online dla firm autobusowych?

Obecnie można praktycznie wszystko kupić w Internecie. Ludzie oczekują, że to, czego potrzebują w danej chwilii, znajdą w Internecie, również bilety lotnicze, pociągowe czy autokarowe. Kilka lat temu większość podróżujących kupowało bilety w okienkach lub pozwalało zaplanować podróże agencjom turystycznym. Dziś widać silną migrację w kierunku „samoobsługi”. Turyści kupują bilety z domu lub przez swoje smartfony. Wolą przeszukać Internet, porównać propozycje i skomponować indywidualne podróże. Oznacza to, że firmy autobusowe, które nie oferują sprzedaży biletów online, albo nie pojawiają się w wyszukiwarkach dalekobieżnych autobusów jak busradar.pl praktycznie dla większości grup docelowych nie istnieją.

Kiedy i dlaczego zacząłeś rozwijać system biletów online?

Pierwsza wersja tego, czym obecnie jest Tixys została rozwinięta w 2007 roku. Wówczas nie było odpowiedniego produktu, który spełniałby bardzo surowe niemieckie regulacje. Pierwszym klientem był niemiecki przewoźnik lotniskowy. Zdecydowaliśmy się rozwijać oprogramowanie jako ogólne rozwiązanie i sprzedawać je również innym przewoźnikom autobusowym, ponieważ nie było sensu rozszerzać tak złożonego produktu zaledwie dla jednej firmy.

Niestety, nie było w tym czasie prawdziwego rynku dla tego produktu, dlatego postanowiłem dalej to prowadzić jako poboczny projekt. W międzyczasie pracowałem jako programista w firmie zajmującej się handlem internetowym, gdzie nauczyłem się sporo o marketingu internetowym oraz o tym, jak tworzyć odnoszące sukcesy sklepy internetowe.

W 2011 roku stało się jasne, że niemieckie prawo transportu publicznego zostanie zliberalizowane. Oczywistym się stało, że to duży potencjał nie tylko dla Niemiec, ale dla całej Europy Środkowej, gdyż Niemcy zawsze były krajem tranzytowym dla całego kontynentu. Postanowiłem wznowić projekt, przepisać oprogramowanie od podstaw z dużą ilością nowoczesnych funkcji e-commerce oraz zbudować na tym firmę.

Dlaczego przewoźnicy autokarowi powinni korzystać z Twojego systemu zamiast tworzyć swój własny?

Ogólnie mówiąc, nie ma sensu tworzyć swój produkt, gdy na rynku istnieje już jeden, który spełni większość Twoich potrzeb. Tak jak nie budujesz własnego samochodu, telefonów komórkowych czy krzeseł biurowych. Nie jestem całkowicie przeciwko rozwojowi własnego oprogramowania,gdyż to daje dużą elastyczność i władzę nad ważnymi aktywami firmy, jednakże stworzenie własnego oprogramowania zajmuje sporo czasu i nakładu, a także jest drogie i ryzykowne. Wiele firm, nie tylko z rynku turystycznego, nie docenia konsekwencji takiego projektu.

Najpierw kilka miesięcy, a nawet lat trwa, nim samodzielnie opracowane rozwiązanie jest gotowe i jeszcze kolejnych kilka - nim wszystko będzie działać sprawnie. W tym czasie firma nie będzie mieć żadnego obrotu internetowego. Porównując to z prawie 80% biletów sprzedanych online dziś, daje to straty w postaci ogromnych ilości pieniędzy. Z drugiej strony ze sklepem Tixys można zacząć sprzedaż już po paru godzinach od implementacji.

Oszacowanie kosztów rozwoju jest trudne. Gdy zadaje się pytanie firmie zajmującej się oprogramowaniem, ile będzie wynosić koszt rozwoju określonego programu, otrzymuje się na ogół ofertę dla wstępnego rozwoju. Nie wliczają w to kosztów sprzętu, obsługi, aktualizacji, korekty błędów czy wsparcia technicznego. Badania pokazują, że rozwój początkowy to zaledwie 20 do 40 procent całkowitych kosztów cyklu życia. Jeżeli chodzi o wsparcie, to co zrobić, jeżeli w środku nocy serwer ulegnie awarii? Co będzie, gdy klienci nie będą mogli zarezerwować biletów z powodu problemu z dostawcą płatności? Co wtedy, gdy prowadzi się kampanię marketingową, ale serwer nie może obsłużyć napływu odwiedzających? Biorąc pod uwagę wszystkie możliwe kłopoty, należy znaleźć naprawdę dobre powody ku temu, aby rozwijać i pracować nad własnym oprogramowaniem.

Zgodnie z ogólną zasadą: Powinno się to zrobić tylko wtedy, gdy istniejącym rozwiązaniom brakuje istotnych funkcji, których dodanie jest za drogie lub niemożliwe. Aktualnie porównując Tixys z innymi produktami, przekonasz się, że posiada on imponujący zestaw fukcji, ale jest również sprawdzonym i niezawodnym rozwiązaniem. Wykorzystywany jest przez wiele niemieckich i europejskich firm, którym sprzedaje setki tysięcy biletów każdego roku. W ciągu ostatnich lat na podstawie rozległych opinii klientów rezerwowanie i przepływy płatności były stale optymalizowane.

A zatem, gdy chcesz się skupić na podstawowym przedmiocie działalności i trzymać koszty pod kontrolą, powinieneś powierzyć sprzedaż biletów Tixys.

Ostatnio zaoferowano bezpłatną wersję Tixys. Jaka jest różnica w porównaniu do wersji premium i dla kogo jest przeznaczona?

Darmowa wersja powstała dla firm, które stawiają pierwsze kroki w sprzedaży online. Cel to ułatwienie sprzedaży jak tylko to możliwe, eliminując wszystko, co nie jest wymagane do sprzedaży biletów. Ponadto, to ciągle świetne urządzenie z ciekawymi funkcjami jak np. dostosowany interfejs rezerwacji dla telefonów komórkowych.

Na dodatek, wersja premium oferuje wiele zaawansowanych funkcji, których nie może zabraknąć w dzisiejszych aplikacjach e-commerce, takich jak web serwis API czy aplikacjach marketingu afiliacyjnego. Ta wersja ma również wiele funkcji przeznaczonych specjalnie dla rynku przewozów osobowych, jak yield management, biura sprzedaży czy sprzedaż biletu na pokładzie. Ta wersja wspiera w szczególności w promocji na rynku.

Zarówno wersja darmowa, jak i premium są połączone z różnymi dużymi wyszukiwarkami turystycznymi jak busradar.pl, w związku z tym, już od pierwszego dnia firma przewozowa może wejść w kontakt z milionem potencjalnych klientów.

Powinienem również dodać, że nie zmuszamy użytkowników wersji darmowej do przejścia na wersję premium, gdyż jeżeli są oni usatysfakcjonowani z wybranej wersji, my również się cieszymy.

Jak bardzo wymagająca jest wersja darmowa z technicznego punktu widzenia?

To nie może być prostsze: Rejestruje się swój po prostu swój sklep na stronie Tixys i można natychmiast rozpoczynać. Nie ma potrzeby instalacji oprogramowania i nie trzeba się martwić o aktualizację serwera, gdyż to wszystko wykonywane jest przez zespół Tixys.

Sklep jest obsługiwany przez prosty interfejs. Wystarczy jedynie podstawowa wiedza internetowa. Każdy, kto ma konto na Facebooku, albo jest zaznajomiony z bankowością internetową, może obsługiwać sklep Tixys. Naturalnie potrzebny jest czas, aby nauczyć się paru rzeczy o procesach aplikacji i generalnie o e-commerce, jednak wkładamy dużo wysiłku z naszej strony, aby możliwie to ułatwić. Mamy również świetną dokumentację online przeznaczoną dla nietechnicznych użytkowników.

Czy klient może odwołać abonament na wersję premium i pod jakimi warunkami?

Tak, to bardzo łatwe. Kontrakt może być rozwiązany w każdym momencie, ale będzie on obowiązywał do końca następnego miesiąca. A ponieważ nasze opłaty oparte są o przychody, wystarczy jedynie wstrzymać sprzedaż, aby uniknąć przyszłych kosztów.

Planujecie rozszerzyć ofertę o większą liczbę języków w przyszłości? Na przykład serbski rynek autobusowy jest duży, istnieje tam wiele firm, które mają międzynarodowe powiązania, lecz nikt tam obecnie nie oferuje sprzedaży biletów online.

Platforma jest aktualnie dostępna w 9 językach. Możemy dodać bardzo szybko nowe, gdy zauważymy taką potrzebę. Jeżeli otrzymamy zapytania z Serbii, albo innego kraju, wtedy możemy w ciągu kilku tygodni zaoferować przetłumaczoną wersję oprogramowania. Zainteresowane firmy mogą się z nami chętnie skontaktować i poprosić o nowe tłumaczenia.

Utworzone 2016-01-11
Twoja przeglądarka jest przestarzała!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę, aby poprawnie wyświetlić tę stronę. Zaktualizuj przeglądarkę już teraz

×