BlaBlaCar
Strona startowa Blog Polacy wobec zmian zmian klimatycznych

Polacy wobec zmian zmian klimatycznych

Dla zdecydowanej większości Polaków zmiana klimatu jest faktem naukowym, z którym nie dyskutują. I chociaż większość nie wie, czym jest ślad węglowy, to Polacy generalnie doceniają drobne i codzienne działania na rzecz środowiska - wynika z badania Świadomość zmian klimatycznych przeprowadzonego w lipcu 2019 roku przez Biostat na zamówienie Busradar.pl.

Celem badania było sprawdzenie, co Polacy wiedzą na temat globalnego ocieplenia i jak świadomość zmian klimatycznych wpływa na ich codzienne funkcjonowanie.

 

Ze zdaniem, że globalne ocieplenie to fakt naukowy zgadza się 74,7 proc. Polaków. 17,2 proc. badanych podpisuje się pod stwierdzeniem, że globalne ocieplenie to “hipoteza, którą należy sprawdzić”, 4,4 proc. uważa, że to tylko “modny frazes”. Zaledwie 1,6 proc. badanych twierdzi, że globalne ocieplenie to “błędna teoria”. Kobiety, częściej niż mężczyźni, uważały, że globalne ocieplenie to fakt naukowy (77,4 proc. do 72,1 proc.).

Globalne ocieplenie to wedlug Pana/i

Najmniej wątpliwości co do cywilizacyjnego zagrożenia mają osoby wieku 18-24 lata. Czterech na pięciu przedstawicieli pokolenia Zet akceptuje ustalenia naukowców. Największymi sceptykami okazują się natomiast trochę starsi - millenialsi. Tylko 72 proc. osób w wieku 25-34 lata przyjmuje do wiadomości wnioski naukowców.

Badanie pokazuje korelację między wiarą w zmiany klimatyczne a poziomem wykształcenia. Globalne ocieplenie za fakt uznaje 62,1 proc. osób z wykształceniem zawodowym 77,2 proc. ze średnim i 74,9 proc. z wyższym.

Statystyczny denialista klimatyczny to mężczyzna z pokolenia millenialsów, z województwa lubelskiego, mieszkający w miejscowości do 20 tys. mieszkańców, posiadający wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe.

Polacy nie wiedzą, czym jest ślad węglowy

Ślad węglowy opisuje wielkość emisji gazów cieplarnianych, głównie CO₂ powstałego w wyniku zużycia energii potrzebnej do produkcji żywności, towarów, podróży autem, lotu samolotem czy do obejrzenia ulubionego serialu w internecie. Wyrażany jest w odpowiedniku dwutlenku węgla w przeliczeniu na kilogramy lub tony.

Chociaż Polacy akceptują wyniki naukowych doniesień, to znajomość pojęcia śladu węglowego nie jest jeszcze powszechna. 62 proc. ankietowanych nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie, czym jest ślad węglowy. Termin lepiej znany jest mężczyznom (40,8 proc.) niż kobietom (35,6 proc.). W kategoriach wiekowych najlepiej zorientowane jest najmłodsze pokolenie. Zna je 43,8 proc. respondentów w wieku w 18 - 24 lata.

Znajomość terminu śladu węglowego zależy również od wykształcenia: zna go 26,3 proc. osób z wykształceniem zawodowym, 34,5 proc. ze średnim i 44 proc. osób po studiach.

Codzienne działania na rzecz środowiska mają sens

Poczucie odpowiedzialności za ochronę środowiska stało się dla Polaków ważne. Dla znacznej większości (88,4 proc.) z nas każde, nawet drobne działanie na rzecz środowiska naturalnego ma znaczenie. Ich wartość częściej doceniają kobiety (92,9 proc.) niż mężczyźni (84 proc.). Co dziesiąty Polak nie wierzy w indywidualne działania i czeka na rozwiązania systemowe. Najbardziej o swoim wpływie na ochronę środowiska przekonani są przedstawiciele grupy wiekowej 35–44 lat (43,2 proc.) i 45–55 lat (43,9 proc.).

W pierwszej trójce najpowszechniejszych czynności związanych z troską o środowisko znalazły się: segregowanie śmieci, chodzenie na zakupy z własną, płócienną torbą i odpowiedzialne podróżowanie. Na przestrzeni pięciu lat odnotowaliśmy znaczną zmianę w proekologicznych zwyczajach Polaków. 88,9 proc. z nich deklaruje dziś, że segreguje śmieci. To wzrost o 25,7 punktu procentowego w porównaniu do roku 2015.

Największe zmiany w zachowaniu widać także przy zakupach z własną torbą (34,5 punktu proc.), kupowaniu produktów lokalnych (21,1 punktu proc.), rezygnacji z zakupu produktów w plastikowych opakowaniach (18,7 punktu proc.) czy ograniczaniu się do kupowania tego, co konieczne (15,8 punktu proc.).

Jeszcze pięć lat temu co szósta osoba (16,6 proc.) nie zrobiła nic dla środowiska, dziś obojętność wobec spraw ekologii deklaruje tylko 1,2 proc respondentów.

Transport zbiorowy sposobem na walkę ze smogiem

Jakość powietrza ma dla Polaków ogromne znaczenie i w tym celu gotowi są częściej podróżować komunikacją zbiorową. Niemal wszyscy zgadzają się, że komunikacja zbiorowa jest sposobem na ograniczenie CO₂. Trzech na czterech Polaków deklaruje, że zdecydowałoby się zrezygnować z podróży samochodem w celach turystycznych lub rekreacyjnych właśnie ze względu na ograniczenie emisji spalin i wybrało podróż autobusem lub pociągiem.

W sprawach związanych z ochroną środowiska najmocniej słychać głos najmłodszych - pokolenia Zet, które żywo interesuje się tym tematem.

Najbardziej hojne są osoby w wieku 35-44 lat. Co czwarty przedstawiciel tej grupy wiekowej wybierze produkty lub usługi bez oglądania się na cenę. Podobnie, gdy różnica w cenie nie przekroczy 10 proc., gotowość kupna deklaruje aż 50,3% respondentów z tej grupy wiekowej.

Polacy oczekują od rządu działań proekologicznych

Wzrost świadomości ekologicznej i zmiana nawyków sprawia, że Polacy liczą na działania polityków w walce z smogiem i spalinami. 59 proc. ankietowanych uważa, że obecny rząd nie podejmuje działań ograniczających skutki zanieczyszczenia powietrza. A te, które są podejmowane, spotykają się odmienną oceną.

Co trzeci Polak uważa, że działania podejmowane przez rząd w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza związanego z podróżowaniem nie są wystarczające, co czwarty - że są wystarczające. Co piąty z kolei jest zdania, że odpowiedzialne podróżowanie nie ma dla państwa znaczenia. Niemal 8 proc. badanych uważa, że ten temat rząd wykorzystuje instrumentalnie.

- W naszym badaniu nie sprawdziliśmy tego, jak jest faktycznie. Nie wiemy na przykład, czy prawie 90 proc. segreguje śmieci, niemal 14 proc. bierze na zakupy woreczki do zakupu produktów na wagę, a prawie połowa, mimo tego, że posiada auto - korzysta z transportu zbiorowego w trosce o środowisko, choć to dla nich mniej komfortowe. Z drugiej strony wyniki badania deklaratywnego są o tyle ciekawe, że odkrywają przed nami świadomość ekologiczną respondentów. Nawet, jeśli nie są tak ekologiczni jak w deklaracjach, to jednak uważają, że troska o środowisko jest ważna. Nawet jeśli wielu działań nie podejmują, to do takiej postawy aspirują. I to budzi nadzieje na przyszłość. Wszelkie zmiany zaczynają się od uświadomienia sobie i problemu, i możliwych jego rozwiązań - zauważa Petr Susen, Head of Operations w Busradar.pl.

Badanie “Świadomość zmian klimatycznych” na zlecenie Busradar.pl - wyszukiwarki połączeń autokarowych i kolejowych, zostało zrealizowane w lipcu 2019 r. przez agencję badawczą Biostat metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków.

Komunikaty prasowe opublikowane na podstawie badania:

 

small picture: © megastorm - depositphotos.com

Utworzone 2019-10-24
Twoja przeglądarka jest przestarzała!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę, aby poprawnie wyświetlić tę stronę. Zaktualizuj przeglądarkę już teraz

×