BlaBlaCar
Strona startowa Blog Podróż z osobą niepełnosprawną

Podróż z osobą niepełnosprawną

BILDUNTERSCHRIFT | © Photo by Rémi Walle on Unsplash

Gdy w trakcie podróży spotykamy osoby niepełnosprawne, nie zawsze wiemy, jak się zachować: czy zaoferować pomoc, jak zwracać szczególną uwagę na niepełnosprawność, a może zupełnie ją ignorować? Pomagać trzeba umieć, dlatego rozwiewamy wątpliwości i przedstawiamy podstawowe zasady savoir-vivre dotyczące osób niepełnosprawnych.

 

 

W trakcie podróży osoba niepełnosprawna może mieć trudności z przesiadaniem się albo znalezieniem swojego autokaru lub pociągu. Jak każdy z nas, może poczuć się zagubiona. Najczęściej nasz lęk, obojętność czy ignorancja w stosunku do osób niepełnosprawnych wynika z niewiedzy, stereotypów lub braku doświadczenia.

Przede wszystkim, nie musisz czuć się niezręcznie w obecności osoby niepełnosprawnej. Oczekują one normalnej, podmiotowej relacji i chcą być traktowane na równi z innymi. Dlatego nie udawaj, że nie widzisz osoby niepełnosprawnej, gdy potrzebuje pomocy, ale też nie rzucaj się by pomagać bez uprzedzenia. Zanim udzielisz pomocy, po prostu zapytaj, czy możesz pomóc i jak. Osoby z niepełnosprawnością podpowiedzą, w jaki sposób najlepiej im możesz pomóc.

Bądź taktowny w zachowaniu i doborze słów. Nie używaj określeń takich jak kaleka, inwalida lub upośledzony. W trakcie rozmowy nie zdrabniaj słów i nie używaj infantylnego języka. Pamiętaj, że nie każdy rodzaj niepełnosprawności jest od razu widoczny. Zachowywanie, które wydaje Ci się dziwnie, może być przejawem niepełnosprawności. Dlatego zamiast komentować czy oceniać, najpierw zapytaj, czy wszystko w porządku i czy ta osoba nie potrzebuje pomocy.
 

Pomoc osobie z dysfunkcją ruchu

Złota zasada pomagania brzmi: zanim kogoś dotkniesz, uprzedź o swoim zamiarze. Nie inaczej jest w przypadku osób niepełnosprawnych. Zapytaj przede wszystkim czy osoba poruszająca się na wózku lub o kulach, życzy sobie, aby jej pomóc. Pamiętaj, że wózek, laska czy proteza są elementami jej przestrzeni osobistej. Nie dotykaj przedmiotów bez potrzeby i bez pytania.

Gdy rozmawiasz z osobą na wózku inwalidzkim, siądź na krześle lub stań tak, aby rozmówca nie musiał nadwyrężać kręgów szyjnych podnosząc głowę. To dla niego niekomfortowa pozycja. Nie nachylaj się jednak zbyt nisko. Z kolei dla osób poruszających się o kulach uciążliwe jest stanie.

Niektóre osoby nie poruszają swobodnie dłońmi, nadgarstkami czy ramionami. Możesz im pomóc przy sięganiu po torbę, podnoszeniu przedmiotów, otwieraniu drzwi, obsłudze sprzętów.

Kiedy witasz się z osobą, która ma np. amputowaną rękę może śmiało uścisnąć jej sprawną dłoń.
 

Pomoc osobie niewidomej

Witając się z osobą niewidomą, dotknij ją najpierw lekko w ramię i przedstaw się. Gdy osoba podróżuje z przewodnikiem, podczas rozmowy zwracaj się bezpośrednio do niej. Jeśli chcesz wesprzeć ją podczas spaceru, podaj swoje ramię, wówczas ona stając za tobą, chwyci cię dłonią powyżej łokcia.

Poruszając się z osobą niewidomą, przewodnik zawsze idzie pierwszy, a osoba niewidoma pół kroku za nim. Gdy musicie przejść przez drzwi, osoba niewidoma powinna znaleźć się po stronie zawiasów. Ty otwierasz drzwi, a osoba niewidoma, łapie skrzydło, a następnie sama je zamyka.

Gdy osoba niewidoma korzysta z pomocy psa przewodnika, idź po przeciwnej stronie niż pies. Nie głaszcz psów przewodników i psów asystentów, zwierzęta pracują i muszą być skupione.

Kiedy udzielasz wskazówek niewidomemu, bądź konkretny i precyzyjny. Opisz, co widzisz i co osoba powinna zrobić. Gdy zbliżacie się do schodów powiedz: uwaga, 10 kroków do ruchomych schodów w dół. Informuj, gdzie znajduje się przedmiot według wskazówek zegara: krzesło na drugiej godzinie. W autokarze lub pociągu, gdy chcesz wskazać miejsce do siedzenia, połóż jej dłoń na wewnętrznej stronie oparcia albo na siedzisku.

Musisz wiedzieć, że osoby niewidome często znają na pamięć swoją trasę i poruszają się według punktów orientacyjnych. Zaburzenie niewidomemu dobrze znanej trasy może go zdezorientować. Wsparciem dla osób niedowidzących i niewidomych są prowadnice na dworcu lub ścieżki dotykowe na ulicy, które osobie korzystającej z laski pomagają zorientować się w przestrzeni. Jeśli zostawiasz osobę niewidomą w obcym miejscu np. na dworcu, odprowadź ją blisko punktów odniesienia, aby mogła zorientować się gdzie jest.

Możesz pożegnać się z osobą niewidomą słowami dobrze było cię widzieć albo do zobaczenia. Niepełnosprawni używają tego typu wyrażeń.
 

Pomoc osobie niesłyszącej

Rozmawiając z osobą niesłyszącą mów wyraźnie twarzą zwróconą w jej kierunku. Zanim zaczniesz rozmowę, upewnij się, że ona na ciebie patrzy. Nie żuj gumy, nie zasłaniaj ust, nie mów za szybko, nie mów zza pleców. Osoba niesłysząca patrzy zwykle na usta rozmówcy. Rozmawiaj bezpośrednio, nawet jeśli osobie niesłyszącej towarzyszy tłumacz języka migowego.

Upewnij się, jak osoba niesłysząca chce rozmawiać - czy woli migać, gestykulować, pisać czy mówić. Jeśli czegoś nie rozumiesz, daj o tym znać. Nie krzycz podczas rozmowy. Jeżeli nie rozumiesz osoby z zaburzeniami mowy, poproś o powtórzenie.

Pamiętaj, że określenie głuchy na osoby niesłyszące jest obraźliwie.
 

Pomoc osobie z cukrzycą

Warto wiedzieć, jak się zachować, gdy pomocy potrzebuje osoba chora na cukrzycę. U diabetyków zbyt niskie stężenie glukozy we krwi skutkuje hipoglikemią, czyli niedocukrzeniem. Jej typowe objawy to pocenie się, pobudzenie, dreszcze, drżenie rąk, bladość skóry, problemy z utrzymaniem równowagi, bełkotliwa mowa, agresywność, drgawki a nawet utrata świadomości. Są podobne do objawów upojenia alkoholowego.

Jak pomóc? Doustnie - podając cukierka, cukier, słodki napój. Domięśniowo – musisz zrobić zastrzyk z glukagonu w ramię lub udo, gdy osoba nie jest w stanie niczego wypić, zjeść, ma drgawki lub jest nieprzytomna. Diabetycy noszą ze sobą zestaw z glukagonem - hormonem, który podnosi poziom glukozy we krwi - w pomarańczowym pudełku. Posiadają również kartę cukrzyka lub opaskę na dłoń informujące o chorobie i sposobie postępowania w przypadku utraty przytomności.


BILDUNTERSCHRIFT | © Photo by Manki Kim on Unsplash

 

Utworzone 2019-05-24
Twoja przeglądarka jest przestarzała!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę, aby poprawnie wyświetlić tę stronę. Zaktualizuj przeglądarkę już teraz

×