BlaBlaCar
Strona startowa Blog Europejskie miasta przyjazne rowerzystom

Europejskie miasta przyjazne rowerzystom

Rower to jest świat - śpiewa Lech Janerka. Tak! Rower to dziś styl życia. Regularna jazda jest nie tylko źródłem zdrowia i przyjemności, to jednocześnie najbardziej przyjazny środowisku środek transportu. Miasta wychodząc naprzeciw trendom i zapotrzebowaniu mieszkańców inwestują w infrastrukturę, ścieżki i systemy rowerów miejskich. Poznajcie trzy najbardziej przyjazne dla rowerzystów miasta na świecie, które warto odwiedzić w trakcie wakacyjnych wyjazdów. To Utrecht, Münster i Antwerpia.

 

Global Bicycle Cities Index 2019 to zestawienie 90 miast świata pod kątem ich przyjazności dla rowerzystów, opracowane przez niemiecką firmę Coya. 8 miast z pierwszej dziesiątki znajduje się w Europie. Przyjazne miasta liczą zwykle do 500 tys. mieszkańców. Wyjątkiem jest chińskie Hangzhou, w którym mieszka prawie 7 mln osób. Kopenhaga i Amsterdam, uważane powszechnie za najbardziej rowerowe miasta świata zajmują odpowiednio czwarte i piąte miejsce.

W rankingu uwzględniono 16 parametrów takich jak m.in: odsetek rowerzystów wśród mieszkańców, jakość i długość tras rowerowych, inwestycje w infrastrukturę, warunki pogodowe, wypadki z udziałem rowerzystów, kradzieże rowerów. Co ciekawe, pogoda dla rowerzystów nie ma takiego znaczenia, jak się potocznie uważa. Więcej osób jeździ w miastach, gdzie pogoda bywa wyzwaniem niż tam, gdzie jest słonecznie.

Pół miasta na rowerze

Pierwsze miejsce zajmuje - nazywany rajem dla rowerzystów - Utrecht. To czwarte co do wielkości miasto w Holandii, liczące 300 tys. mieszkańców. Położenie geograficzne z umiarkowaną temperatura latem i łagodną zimą sprzyja miłośnikom dwóch kółek. 98 proc. gospodarstw domowych dysponuje przynajmniej jednym rowerem, połowa ma trzy lub więcej.

Rowerami codziennie jeździ 51 proc. mieszkańców, część z nich to studenci miejscowego, dużego uniwersytetu. Nic dziwnego, że pod dworcem kolejowym znajduje się największy na świecie garaż zdolny pomieścić 12,5 tys. jednośladów. 40 proc. osób przyjeżdża na dworzec właśnie rowerem. Jak wygląda sprawa bezpieczeństwa w mieście o tak dużym natężeniu ruchu rowerowego? Utrecht zajmuje 10. miejsce z liczbą 280 wypadków na 100 tys. rowerzystów. W tej kategorii najbezpieczniejszym miastem w Europie jest Dortmund. Kto przyjedzie do Utrechtu w celach turystycznych i chce zasmakować przejażdżki po mieście, może wypożyczyć rower za 10 euro dziennie.

W liczącej 17 mln obywateli Holandii znajduje się ponad 22 mln rowerów. Statystycznie na jednego mieszkańca Holandii przypada 1,3 roweru i jest to światowy rekord. Co czwarty mieszkaniec kraju tulipanów dojeżdża codziennie rowerem do pracy.

Zobacz więcej: Rowerowy Utrecht dla turystów
Połączenia autokarowe z Warszawy do Utrechtu wg Busradar.pl
11.15 - 06.15 autokarem firmy Sindbad
12.30 - 06.25 autokarem firmy Flixbus z przesiadką w Berlinie
23.55 - 18.55 autokarem firmy Ecolines

Rowerowa stolica Niemiec

Położone w północno-zachodniej części Niemiec, Münster, to niemiecka stolica rowerów, wielokrotnie obwołana najbardziej przyjaznym dla rowerów miastem w kraju. W liczącym 280 tys. mieszkańców Münster, liczba rowerów szacowana jest na 500 tys. Co trzecia osoba porusza się codzienne Leeze, jak nazywa się w miejscowym dialekcie rower. Rowerzystom nie przeszkadza pogoda.

Do dyspozycji jest 700 km tras szybkiego ruchu oraz ścieżek specjalnie zaprojektowanych dla ruchu rowerowego. Komunikacja rowerowa odpowiada za 39 proc. ruchu miejskiego. Przy dworcu kolejowym znajduje się na największa w Niemczech stacja dla 3500 rowerów.

Aby uniknąć zaskoczenia, warto zapoznać się z publikowanymi na stronie Münster informacjami na temat zasad ruchu i wysokości mandatów za ich łamanie. Przykładowo za rozmowę przez komórkę grozi 25 euro kary, jazda bez trzymania kierownicy lub ze słuchawkami w uszach to 10 euro, brak świateł to 20 euro. Przejazd na czerwonym świetle to mandat w wysokości 125 euro i miesięczny zakaz wsiadania na rower.

Münster leży również w sercu rowerowego regionu turystycznego, którego sieć rowerowa liczy 4,5 tys. km. Do atrakcji regionu należą rozległe parki i otoczone fosą zamki. Na potrzeby turystów powstała rowerowa infrastruktura z punktami wypożyczania rowerów, zakwaterowaniem i specjalnie zaprojektowanym rowerowym systemem nawigacji.

Zobacz więcej: Rowerowy Munster dla turystów
Połączenia autokarowe z Warszawy do Münster wg Busradar.pl
16.00 - 06.30 autokarem firmy Sindbad
21.40 - 14.40 autokarem firmy Flixbus, z przesiadką w Berlinie
23.55 - 15.00 autokarem firmy Eurolines

Belgijska, ale prawie holenderska

Półmilionowa Antwerpia leży na północy Belgiii i graniczy z Holandią. W Global Bicycle Cities Index 2019 zajmuje pierwsze miejsce w kategorii dostępności rowerów miejskich na 100 tys. mieszkańców. Wysoka pozycja Antwerpii to efekt współpracy władz miasta, ekspertów i oddolnych inicjatyw miłośników rowerów. W związku z tym, że rowerzyści są priorytetem, niemal na wszystkich drogach wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Komunikacja rowerowa odpowiada za 33 proc. ruchu w mieście. Dwóch kółek częściej korzystają kobiety.
Wypożyczenie roweru w systemie miejskim Cloudbike kosztuje 13 euro za 24 godziny lub 6 euro przy dowolnej liczbe przejażdżek nie dłuższych niż 40 minut. Prywatne wypożyczalnie oferują bogatą ofertę jednośladów za kilkanaście euro dziennie, począwszy od rowerów napędzanych elektrycznie, przez rowery bagażowe (cargo-bike), trekkingowe, po ultralekkie modele zrobione z bambusu.

Zobacz więcej: Rowerowa Antwerpia dla turystów
Połączenia autokarowe z Warszawy do Antwerpii wg Busradar.pl
11.10 - 07.55 autokarem firmy Flixbus z przesiadką w Berlinie
11.15 - 06.00 autokarem firmy Sindbad
23.00 - 16.50 autokarem firmy Ecolines

Rowerowe Trójmiasto

Wśród 90 miast świata rankingu Global Bicycle Cities Index 2019 znalazła się Warszawa i Kraków, odpowiednio na miejscu 59 i 68. W stolicy od 2012 roku działa system rowerów miejskich Veturilo, w Krakowie od 2008 roku Wavelo, jednocześnie najstarszy w Polsce system wypożyczania rowerów.

Przy okazji warto wspomnieć o rowerowej ofercie, która pojawiła się w tym roku na ulicach Trójmiasta i sąsiednich miejscowości. Rowery miejskie Mevo są doskonałym uzupełnieniem transportu publicznego i popularnej w Trójmieście kolejki SKM. Wyposażone w silniczki elektryczne, zachęcają do długich podróży i niegroźne są im nawet długie podjazdy. Mevo to również największy system rowerów miejskich w Europie, który docelowo tworzyć będzie 4080 rowerów. W sumie w 14 miastach i gminach regionu rozmieszczono 660 stacji rowerowych.

Pierwsza dziesiątka najbardziej przyjaznych rowerom miast
Źródło: Global Bicycle Cities Index 2019

1. Utrecht, Holandia - 300 tys. mieszkańców
2. Münster, Niemcy - 280 tys. mieszkańców
3. Antwerpia, Belgia - 500 tys. mieszkańców
4. Kopenhaga, Dania - 518 tys. mieszkańców
5. Amsterdam, Holandia - 800 tys. mieszkańców
6. Malmo, Szwecja - 300 tys. mieszkańców
7. Hangzhou, Chiny - 7,8 mln mieszkańców
8. Berno, Szwajcaria - 131 tys. mieszkańców
9. Brema, Niemcy - 546 tys. mieszkańców
10. Hanower, Niemcy - 523 tys. mieszkańców

Ciekawe dane z rankingu Global Bicycle Cities Index 2019

1. Największy odsetek rowerzystów: Utrecht, Munster, Amsterdam
2. Najlepsze warunki pogodowe: Los Angeles, Casablanca, San Francisco
3. Najlepsza infrastruktura rowerowa: Genewa, Berno, Nantes
4. Najbezpieczniejsze miasto: Stuttgart, Sidney, Dortmund
5. Najmniejsza liczba wypadków śmiertelnych: Stuttgart (0 ofiar), Auckland, Sydney
6. Najmniejsza liczba wypadków: Dortmund, Stuttgart, Kopenhaga
7. Najmniejsza liczba kradzieży rowerów: Singapur, Seul, Hong Kong
8. Największa liczba sklepów rowerowych: Johannesburg, Reykjavik, Antwerpia
9. Inwestycje i jakość infrastruktury: Tokio, Utrecht, Amsterdam


© Photo by Viktor Kern on Unsplash

Utworzone 2019-07-26
Twoja przeglądarka jest przestarzała!

Zaktualizuj swoją przeglądarkę, aby poprawnie wyświetlić tę stronę. Zaktualizuj przeglądarkę już teraz

×